Forsiden

als-veteranklub.dk

Formandens beretning om klub turen til Bremen!

Hej alle sammen.

Så er vi tilbage fra vores tur til Bremen Classic Motorshow 2008.

Jeg vil gerne starte med at sige tak til vort nye medlem Henrik for at stille sin Chevrolet 10 personers bus til rådighed i sidste minut, og ikke mindst for at køre den lange vej.

Vi havde visse komplikationer i sidste øjeblik. Først aflyste Daimler/Chrysler værket den rundvisning vi skulle på. Det fik jeg så lavet om til en rundvisning på Becks bryggeri. Så kom der lidt sidste øjebliks afmeldinger, som endte ud med at vi kun kom 5 mand af sted, og det var lidt trangt i én bil, og for fjollet at køre i to biler. Så sprang Henrik ind og stillede sin bus til rådighed.

Vi kørte ude fra Hønsehuset omkring kl.8.30 i kraftig blæst og satte kursen ind på GPS’en og trillede meget komfortabelt mod Bremen. Lidt syd for Hamborg kørte vi ind på en rasteplads for en lille tissepause, vi fik da også en kop kaffe og en sandwich inden turen fortsatte.

Vi ankom til hotellet ved 12 - tiden. Efter lidt undersøgelse om nu bussen kunne komme i P-huset måtte vi lade den stå ude foran hotellet. Efter at have sat bagagen op på værelserne gik vi ind mod byen, og jeg kunne vise vejen ind til centrum og de imponerende kirker. Vi skulle da selvfølgelig lige over at se ”Bremer Stattmusikanten” som jo er byens varetegn.

Sidste år gik vi forbi et ”sørøverskib”, bygget som en restaurant. Der ville vi gerne have været inden for at spise, men der var optaget af et arrangement. I år havde vi heldet med os og valgte, selv om det blæste meget, at se hvad de havde at byde på, nemlig pandekager med skovsvamperagout og en lille salat. Meget delikat. Båden ligner et gammelt sørøverskib. Der var rigtig hyggeligt, og det lå meget stille i den stærke strøm og den megen blæst.

Der var der ikke langt ud til Becks bryggeri hvor vi skulle på rundvisning. Vi ventede lidt og blev ført med i en gruppe op i en lille biografsal hvor der blev vist en kort film om Becks historie. Efter det gik vi ned til deres lille museum og fik gamle maskiner at se, bl.a. flaskerensere og propmaskiner. En lille kort film mere om råvarer og selve fremstillingen af øl, derefter op i deres ”suthaus” hvor øl - grundmassen fremstilles i enorme kobberkedler. Ude på fabriksområdet så vi på de kæmpe store siloer og gæringstanke, ikke mindst de lange rækker af returgods, ølankere og flaskekasser. Vi blev også udsat for en blindsmagning. Der var 3 øl; en alkoholfri, en alm. Becks og en HaakeBecks og vi skulle så gætte hvilke 2 vi havde foran os… vi fandt så ud af at det var vi ikke gode til. Så fik vi to valgfrie genstande fra Becks og hyggede os en rum tid i deres rigtigt flotte bar.

Efter at vi blev smidt ud, fordi den næste gruppe skulle til, gik vi via havnefronten ned til Bremens gamle bydel ”Schnoor”, hvor vi gik en tur ned gennem de meget smalle gader med hyggelige butikker, for at finde den restaurant med det meget lave loft, vi også havde besøgt sidste år. Her fik vi serveret rigtigt god mad direkte i små støbejernspander. Efter at vi kom hjem på hotellet og fik vore nøgler, gik vi op på værelserne og hyggesnakkede nogen tid.

Næste morgen mødtes vi til morgenmaden og aftalte dagens nærmere forløb. Vi gik den lille tur gennem hovedbanegården på vej over til messecenteret, kom direkte ind, aftalte en mødetidspunkt og gik hver til sit. Til middag mødtes vi så igen og fik noget at spise på området. Det var noget kaotisk, og vi fik først noget at drikke da vi var færdige med at spise!

Vi var startet nede i motorsportshallen, havde arbejdet os op til klub-/landbrugsmaskinehallen og kom nu til selve stumpemarkedet. Her fandt Ole nogle gummilister til sin Sunbeam hos en belgier, som han manglede. Jeg købte 2 baglygter til min Opel Six ved samme mand. Henrik havde købt en del Opel kataloger. Der er utroligt meget at kigge på af både gamle biler og stumper. Man hører mange forskellige sprog, danskere, nordmænd, svenskere, hollændere og mange andre, både som sælgere og besøgene. Beaulieu, det store syd engelske stumpemarked, hvor vi også har været, havde også en stand og mente at hvis vi kom igen, var der godt vejr.

Over middag gik vi op i P-huset hvor der var biler til salg. Uha hvor var det koldt, så det blev til en forholdsvis kort rundgang. Meget trætte gik vi tilbage til hotellet og blev enige om bare at spise der. Det fortrød vi nu heller ikke, da det både var billigt og godt. Efter at have skyllet måltidet ned med en kop kaffe, gik vi igen op på et af værelserne og snakkede biler og udvekslede livserfaringer…

Næste morgen, efter at have spist morgenmad, pakkede vi bilen og checkede ud af hotellet for derefter at køre over til messen. Vi kom ind, fik kigget det sidste igennem incl. selve stumpemarkedet. Jeg købte noget værktøj og Henrik nogle modelbiler.

Efter en Currywurst med pommes til middag, begyndte vi rejsen hjemad igen. Vi holdt en rast på vejen og fik kaffe og kage til at styrke os på til det sidste stykke hjem.

Hønsehuset blev nået ved kl.18.00 og det var så enden på en meget vellykket tur hvor vi var heldige med vejret, hotellet var fint og ikke mindst at alle havde hygget sig med deres hobby i godt selskab.

Jeg siger i hvert fald tak for turen og for godt selskab…