Forsiden

als-veteranklub.dk

 

         

                                                                                                                                                                      

Beretning om vores Essen tur:

 

Veteranposten havde i år arrangeret en bustur til Techno Classica Essen.

Fredag d. 3. april 2009 drog formand og kasserer af sted med på turen, bare rolig det var for egen regning, for at se hvad det var for noget og om det kunne have interesse for klubben.

 

 

Vi blev samlet op i Rødekro kl. 12.30 og kørte så af sted mod Essen.

Da vi ankom til grænsen stod det tyske politi ellers klar til at tage imod os… Da der var G8 topmøde var de helt oppe på stikkerne men efter en kort gennemgang af bussen for at se pas mente de åbenbart ikke at vi var nogen trussel og lod os passere.

Der var indlagt en lille pause i Huttner Berge hvor vi fik lidt at spise inde turen gik videre, heldet var dog ikke ned os da vi et stykke før Hamborg løb ind i kø som strakte til efter Elb tunnelen. Chaufføren prøvede at køre igennem men vi måtte ind at holde en pause mere undervejs da det for det første blev sent og at han for det andet ville overskride køre/hviletiden. De arme mennesker på den lille rasteplads blev helt rundt på gulvet da vi kom ind og begyndte at bestille allesammen, de var sikker ved at lukke ned allerede.

Efter en lang tur ankom vi endelig til hotellet i Gelchen Kirchen omkring kl. 23.00 det var et Ibis hotel som vi er vandt til i Bremen også. Ganske udmærket ** hotel. Efter en kold pils, og en skål på vi var ankommet, var det nu sengetid.

 

 

 

Efter nats søvn og en gang morgenmad var vi atter klar og spændte på at komme ind til messen.

Kl. 8.40. var der afgang, en bustur på en lille halv times tid til messeområdet, der blev vi sat af ved en ”park and ride” bus på en parkeringsplads, den bragte os så op til messeområdet. Billetterne havde vi i hånden så nu var der ikke noget der stoppede os.

Vi kom ind af indgang øst og fik hurtigt fat i en lille folder hvor omridset af messen var optegnet. Vi mente det var bedst at tage vore interesseområder først og gik direkte efter reservedele og tilbehør.

Da vi kommer ind på gulvet i den første hal lå BMW standen og klubberne, den næste hal vi skulle igennem var Jaguar med flere… man blev helt rundtosset så mange flotte biler var der på rad og række…

 

 

 

Skæbnen ville så at de haller vi gik efter var i to etager og i de øverste var der biler til salg og bilklubber og der kom vi selvfølgelig op først… Det var jo ikke andet at gøre nu vi alligevel var der så tog vi dem. De forskellige klubber mm. skal have stor ros for at gøre noget ud af deres stande med temaer og opbygninger, rigtig mange flotte stande.

 

 

 

 

 

Da vi så kom ned til stumperne var der jo igen rigeligt at kigge efter og holde øje med… Værktøj, stumper, modelbiler, brochurer og meget, meget mere… Der var også mange folkefærd, englændere, hollændere, svenskere, belgier kunne man høre omkring sig både i standende og under de besøgende.

Men man må sige at vi var i tyskens land da det mest var Mercedes, VW, Porsche og des lige.

Jeg var dog alligevel så heldig at finde en salgsbrochure over min gamle Morris 10/4 – og endnu mere heldig at jeg fik den foræret som tidlig fødselsdagsgave af min far, tak – og han fandt en over Sunbeam modeller.

Efter at have brugt lidt penge og gået de forholdsvis små haller igennem var det til lidt at spise, vi fandt hurtigt et sted med lidt forskellige sammenkogte retter og en plads at sidde ned. Vi kiggede lidt på planen og valgte at gå udenfor, til hvad viste sig at være brugtbilsmarked.

 

 

 

Næste hal vi gik ind i var så med bl.a. Audi som også havde en stor fin stand med race Quatro, LeMans R8 og mange andre fine biler – Så var Autostadt Wolfsburg repræsenteret på en stor stand også med mange fine biler, plus at der var meget mere i hallen.

Næste hal igen var Porsche himlen, hvis man da tror på sådan en… Et hav af Porsche og længere nede stod der Ferrari, Masarati, Aston Martin og hvad har vi ikke alt…! Længst henne stod Bosch og viste deres historie og udvikling.

 

 

 

Da vi havde fået kaffen i den hal og var godt trætte i benene gik vi stille op mod indgangen igen for lige at tage en sidste hal den dag…

For at give et indtryk, Ole gik med en pose fra Limora og en mand kom og spurgte vi kunne huske hvor den stand var, i hvilken hal...? Han havde godt nok selv været der men kunne ikke huske hvor den lå mere…!  Messen er så stor at hverken han eller vi kunne finde rundt mere..!

Dagen sidste hal var også meget spændene og omhandlede restaurationer. Store stande fra firmaer der specialiserede sig i bilmærker – Mercedes 300 SL, Bugatti, Horch og virkelig lavede biler der var bedre en da de kom ud fra fabrikken… Mechatronic, et firma der bygger gamle Mercedes om med ”gammel” karosseri men ny teknik, ny AMG V8 motorer, undervogn og hele dynen… Utroligt flot arbejde…

 

Vi skulle med bussen fra messen igen kl. 17.00, vi skulle først med park and ride bussen derud igen… der var også flere af de andre der tog med os derud. Vi regne at vores bus holdt hvor vi var blevet sat af men ingen bus der så vi måtte rande lidt rundt op parkeringspladsen for at finde den i det fjerneste hjørne. Lidt uheldigt…

 

Tilbage på hotellet fik vi at vide at der var afgang kl. 18.57 til en restaurant lige oppe af gaden, da hotellet ikke havde nogen restaurant, hvor vi skulle have en 3 retters menu.

Vi ankom også præcis kl.19.00 som planlagt, for en gangs skyld, vi blev ledt op i et fint selskabslokale og blev tilbudt drikkevarer. Min side mand, som sikker også var sulten, spurgte tjeneren hvornår vi skulle spise og svaret var først kl. 20.00, nå men det måtte vi jo så afvente.

Vi snakkede lystigt hen over bordet, tiden gik og vi fik en lille skål suppe til forret.

Lidt efter kom buffeten som bestod af schnitzel med forskellig sovs til om det skulle være jæger eller sigøjner art, kartoffel kroketter og ris, en udmærket salat ”bar”.

Mange sprang op af stolen, sulten efter en god lang dag, og gik til buffeten. Da ca. halvdelen var igennem var der ikke mere kød, vi fik rejselederen til at sørge for mere og straks efter kom der lidt mere kød men ingen tilbehør. Resultatet var så at der ikke var mere overhovedet inden alle igen havde fået…! Lidt efter kom der igen endnu mere kød men igen ingen tilbehør så folk måtte spise dem sådan med sovs. Bare ikke godt nok…! Desværre.

Desserten var chokolade budding med spray flødeskum… Lidt tamt men okay…!

Vi betalte vore drikkevarer og gik tilbage til hotellet, for at være friske og udhvilede til sidste dagen…!

 

Næste morgen fik vi pakket vores kuffert inden vi gik ned til morgen maden og fik os booket ud.

Bussen var igen klar kl.8.40 men så kom af sted uden alle passager, de fandt ud af det kostede 30 euro at tage derud med en taxa…! Sådan er det når det tager længere tid at sove end beregnet.

Denne gang blev vi så sat af helt oppe ved indgangen og fik at vide at vi blev samlet op der igen kl. 14.55 præcis…

Vi havde stadig en del haller at nå igennem så vi besluttede starte bagfra, vi gik ned i det fjerneste hjørne og arbejde os op mod udgangen. 

 

 

 

Vi kom ned i Mercedes hallen, den var igen i to etager. I den nederste var der lastbiler og forskellige bilklubber. Her var liv og glade dage med rock and roll musik fra en af klubberne, enda med dans i tidstypisk tøj og stil. Der var også lidt militær tema, amerikaner biler, Unimog klub blandt meget mere.

Oppe havde Merceds faktisk hele hallen, der var mange interne klubber SL klub, /8 klub og hvad har vi ikke alt af Mercedes modeller.

Ude i en ”mellemgang” galleri var der også meget at kigge på af biler, for enden stod en karosserismedeskole og demonstrerede deres kunnen, det var rigtig interessant for mig nu når jeg skal i gang med at banke rust…   

 

 

 

SIHA havde en kæmpe stor og utrolig flot stand… Kæmpe Rolls Royce, Bentley mm. Den ene flottere end den anden. En lang allé med springvand – levende musik og hele baduljen…

 

 

 

Vi fik igen en kop kaffe og ville så lige en gang mere igennem stumpe hallerne. Jeg fik denne gang købt lidt svejsetænger og lidt torx’s toppe… Ole et par modelbiler.

Efter lidt at spise manglede vi ”kun” Jaguar, Morgan, BMW, Mini hallerne… Vi nåede det lige akkurat og var godt trætte.

Bussen samlede os op som aftalt og vi satte kursen mod Danmark igen.

Turen hjemad gik nogenlunde som planlagt og vi holdt et sted og fik lidt at spise og vi var i Rødekro tæt ved kl. 22.00

 

 

 

Alt i alt var det en god tur.

At man løber ind i noget bilkø er hvad der kan ske det kan man ikke planlægge sig ud af. Men generelt var transport tiderne for stramme, ikke tiden på selve messen, spisningen eller pauserne, de passede fint. At man ikke kører 10-15 min. før for at ligge en buffer ind forstås ikke – især ikke hvis chaufføren ikke er kendt i området og skal lede efter messe, p-plads osv. (selv med GPS)

Hotellet var passende til turen, fint og okay af et ** hotel, morgenmaden var også god.

At spisningen, som var med pakken om lørdagen, var lidt en katastrofe kan arrangøren forhåbentlig ikke klandres for, men rejselederen burde havde trådt mere i karakter, efter min mening.

Messen efterlod ingen ønsker, det levede fuldt ud op til forventningerne. Kæmpe stort, meget fint og rigtig meget at kigge efter og på… Der var noget for en hver smag selv om størstedelen var i den tunge ende af prisskalaen…

Deltagerne var også godt blandede fra stort set hele landet – der var generelt god stemning og folk hyggede sig og snakkede godt sammen.

 

 

Som sagt, alt i alt en god oplevelse og noget man kan se tilbage på og glæde sig til at opleve igen.

 

 

 

Jeg vil i værtfald sige tak for turen og for godt og hyggeligt selskab til Ole   

 

 

Mvh.

Formand

 

Thomas Nielsen

 

Tilbage til forsiden