Forsiden

als-veteranklub.dk

 

         

                                                                                            

November 2008

BMW R26 1958

    

   

Denne måneds køretøj er ejet af vort medlem Frode, der har købt cyklen på QXL i 2007, af sentimentale grunde, for det var jo sådan én magen til, han havde som ung (den synes jeg at have hørt før – gad vide hvor mange køretøjer der står rundt omkring, købt med det samme motiv?). R26-modellen er produceret i tidsrummet 1956 til 1960 i 30.236 eksemplarer og kostede dengang DM 2.150. Det har sikkert ikke været billigt!

 

 

Motoren er 250ccm encylindret, lodretstående med topventiler, yder 15HK, har én Bing-karburator og tryksmøring med tandhjulspumpe. Så vidt jeg ved, er R20 – modellerne de eneste som BMW har lavet med lodretstående cylinder.

De andre er alle vandretliggende boksermotorer. Måske er der nogen derude i mørket, der ved bedre?

 

 

Modellen har 4 gear og en enkeltpladet tørkobling.

 

Der er svejset dobbeltramme (BMW var ellers kendt for i mange år at have et presset pladestel) og fuldnavs tromlebremser på begge hjul.

 

Frode siger, at hvis man skal vide noget om diverse BMW-er, skal man investere i bogen ”BMW” af Villy Poulsen (der for øvrigt har lavet rigtig mange, gode bøger), udgivet på forlaget Classic. Reservedele (alt i dele) kan købes hos www.motorrad-stemler.de. Her siger det sig selv, at det er en stor fordel at kunne tysk til ”husholdningsbrug”, men det kan de fleste vel også hernede omkring.

 

 

Maskinen har en tankkapacitet på 15 liter, hvormed den cirka kan køre 450 km., den vejer 158 kg og kan skyde en topfart på 128 km/t (med sidevogn 90 km/t, hvilket den, ifølge Frode, sagtens kan trække – men mit gæt er, at ”mutter” nok ikke må veje 150 kg, eller derover, hvis den ikke skal tabe ”pusten” op over bakkerne)

 

 

Flot ser den da ud, som den står der og skinner om kap med solen.

 

Som nævnt er maskinen købt i 2007, af en læge fra Holbæk, der har haft den de sidste 17 år, og regelmæssigt kørt på den. Vedkommende kunne dog ikke længere magte at starte den, hvorefter den stod i tre år, inden Frode fik fingrene i den. Før den blev stillet til side, nåede den dog lige at blive hovedrepareret – Frodes held. Nummerplade havde den, og nysynet var den også – endnu mere held. Motoren er der dermed ikke rørt ved i denne omgang, men resten har Frode selv repareret, noget der var rimeligt at gå til, da han har en god reparationshåndbog (ingen problem – han er jo gammel elektriker – spørg lige hvem der mere er det!).

 

 

Der er ingen choker, man tipper bare karburatoren til den løber over, og giver ”dyret” et par velrettede stamp. Den går fint kan jeg godt skrive under på, spinder som en mis. Faktisk lyder den lige så tilfreds som Frode ser ud! Men det kan jeg nu godt forstå, det har han gjort godt.

Uret som kan ses her på billedet, er ikke originalt, men tidssvarende. Det har dog den ulempe, at det skal trækkes hver dag. Ingen problem, man er vel pensionist med masser af tid!

 

Stor tak til Frode og hans flotte BMW for en hyggelig sludder i det fine solskinsvejr. Håber i to må få rigtig mange timer sammen i det gode solskinsvejr, som det med garanti bliver til næste år.

 

Vi ses derude folkens!

 

Hilsen Poul. 

 

Tilbage til forsiden