Forsiden

als-veteranklub.dk

 

         

 

Så folkens, så er det atter (h)jule-tid (igen, igen). Julen, denne søde tid hvor vi kaster os ud i at give (næsten) alle vore surt opsparede penge ud på ingen tid, og endda med et smil på læben, for det hele går jo til lille Peter, og han skal jo nok blive glad! Nå, nedenfor kan i læse en historie om hvordan det også kan lade sig gøre at give sine sparepenge ud, og blive glad. Ole´s Sunbeam (på dansk = solstråle) er både en solstråle (selve bilen) og en solstråle-historie (købet af bilen). Man fristes næsten til at bryde ud i: ”Ole´s nye automobil, kører i timen 1000 miiil ...........”, eller sådan deromkring, men det er jo ingen sangforening det her, så lad os lige trække håndbremsen.                         Hvis i tør, så er her endnu en omgang af ……”Månedens Køretøj”.

                                                                                                                                                                     

December 2008

Sunbeam Rapier Fastback 1968

 

 

 

Ole, der er ejer af denne måneds forrygende flotte ”sportscoupé”, kom i besiddelse af bilen ved et rent tilfælde: han fik øje på en annonce i Jyllands Posten. Han vidste bilen eksisterede, og pludselig var den der, sat til salg i avisen. Jeg har selv kendt til dens eksistens, vidste at ejeren var ved at komme op i årene, men var selvfølgelig for genert til at spørge om den var til salg. Det havde den såmænd heller ikke været, for det er mange år siden, og Ole har først købt den for nylig. Denne gang var det altså Ole der vandt. Så må det jo være min tur næste gang! Logik for dværghøns, ikke?

 

 

 

Der findes faktisk allerede et ret omfattende trykt materiale over denne bil og dens nuværende ejer, idet begge har været afbilledet i flere forskellige blade (f.eks. Jyllands Posten af 28.09.07). Thomas har artiklerne, og jeg ved at også Ole har gemt udklip. Jeg er sikker på at i gerne må se dette materiale, hvis i vil orientere jer lidt mere, end jeg her kan gøre.

 

Som i kan se er der stadig de samme nummerplader monteret, som den oprindelig er ”født” med. Det er gamle Sønderborg-plader. Der kom i sin tid kun 9 stk. til Danmark, hvoraf der efter sigende skulle være kommet 2 til Als (”vores” bil kom til Sønderborg), begge endda med samme farve! Det var Martin Iversen på Perlegade der havde forhandlingen. Rygterne fortæller, at den ene blev smadret, bygget op af en lærling, og malet hvid. Er der nogen derude, der ved om den stadig eksisterer, er Ole selvsagt ivrig efter at høre nærmere!

 

 

 

Fint stort og brugbart bagagerum. Der er ingen b-søjle der generer udsynet.

 

Bilen her var køreklar ved køb, og havde gået ca. 125.000 km. Ole fortæller at den tidligere ejer var meget øm omkring bilens velbefindende. Noget Ole i dag nyder godt af, idet man skal kigge endda meget nøje efter for at finde fejl, selv i dag. Den har på et tidspunkt fået en hellakering i den originale farve.

 

Ole har i tidens løb skrottet hele to af disse sjældne biler, 1 fra Åbybro og 1 fra Rødby. Den ene var endda totalrenoveret, men havde derefter stået i lang tid, og så ikke godt ud længere. Som reservedele fejlede den dog ikke noget, der var mange gode dele. Noget der jo er uhyre vigtigt ved så sjælden et køretøj.

 

 

 

Hold ind til højre, når du får dette syn i bakspejlet. 4 cylindre og dobbelt - karburator, så skal den ged nok blive barberet!

 

Det var Rootes-gruppen der fremstillede Sunbeam (i hvert fald på dette tidspunkt), og Ole er selvfølgelig medlem, som det gule skilt på kølergrillen viser.

 

I dag har den gået ca. 132.00 km, og det eneste uoriginale skulle være elektronisk tænding og en elektrisk benzinpumpe. Der er overgear i 3. og 4. gear, justérbar rat og trækruder. Der er  ingen servo, men ifølge Ole er det helt ok. Alle gear er synkroniseret.

  

 

 

Som i kan se af billedet, kræver det nærmest en kombineret pilot- og maskinmestereksamen for at finde ud af alle disse knapper og instrumenter. Navnet ”sportscoupé”, eller på engelsk ”fastback”, antyder jo også at der her er tale om noget, der taler til den sportslige familiefader. Det er da også en ægte ”2 + 2”, som vi finder ud af, når vi kommer til det som det hele jo faktisk drejer sig om, nemlig køreturen.

 

Ole lægger flot fra land, og ja, jeg kan sige det med det samme. Min dejlige datter (månedens medtester) og jeg føler os, her på bagsædet, lidt som Dronning Margrethe og Prins Henrik må gøre det, når de bliver fragtet rundt i det ganske, danske land. ” Ik’ så ring endda”. Her er ingen vindstøj, men til gengæld en fin affjedring, og et kanon udsyn. Her kunne der sagtens dyrkes tomater, med alt det glas! Der er i hvert fald masser af plads, dejlige bløde sæder, altså en behagelig rejsevogn, der sagtens kan gøre sig som hverdagsvogn, hvis det nu er det man har brug for. 3. og 4. gear har jo som sagt overgear, der skifter blødt og behageligt, og nedsætter motorlyden endnu mere.

 

En (for kort) behagelig køretur og en hyggesnak er ved at være forbi.

”Sunbeam” er præcis dækkende for dette pragtfulde stykke kulturhistorie på hjul. Vi håber og tror på at NL 39 589 har fundet sin sidste garage, hvor den kan nyde sit otium i fred og ro.

 

Vi siger tak til Ole og konen, og ønsker mange dejlige køreture fremover.

 

På bestyrelsens vegne sendes hermed en stor julehilsen til alle klubbens medlemmer. Håber vi alle må få en god jul og et godt nytår.

 

Held og lykke med vinterens projekterne (husk, en klog mand sagde engang: der findes ingen rigtig måde, at gøre noget, der er forkert), og tak til alle for et godt samarbejde og kammeratskab i det forgangne år, ønskes af

 

Henriette og Poul.

 

Tilbage til forsiden