Forsiden

als-veteranklub.dk

 

         

 

Ja, nu synes jeg har vi trænet nok, til at vi kan deltage i de vinter-olympiske lege, i danmarks nye nationalsport nr. 1: sneskrabning. Vinteren er heldigvis forbi. Det varer ikke længe, så kan os der kører på    to to hjul også komme ud af "vinterhiet". Indtil da kan vi drømme lidt med nedenstående billeder. 

  

Månedens Køretøj

April 2010

NSU Max 250ccm 1954

 

 

Erling, der er den lykkelige ejer af dette pragtfulde køretøj, har købt cyklen for 8 år siden, sådan som den  er fremstår på billederne, og har ikke lavet noget ved den, ud over almindelig vedligeholdelse. Cyklen er købt hos hos Kristian Jørgensen i Nordborg, der selv har købt den på "Braue laan" et sted, i stumper.

 

         

 

Cyklen er ikke det hvad man kan kalde et skoleeksempel på fineste italiensk motorcykelkunst, men       derimod en vældig god repræsentant for det, som tyskerne ville kalde en "Brot und Butter"-cykel. Altså den almindelig mands transportmiddel, som er bundsolidt og kan transportere ham til og fra arbejde i al slags    vejr, hele året rundt. Den er billig i drift og anskaffelse, og nem at vedligeholde. Kort sagt: en brugscykel  m man kan stole på.

 

          

 

Historisk korrekt sort nummerplade. Den er tilkøbt senere af konen til en fødselsdag. Desværre har det ikke været muligt at finde frem til det rigtige, oprindelige nummer.

 

Det helt specielle ved denne cykel er, at stellet er presset ud af plader, der er svejset sammen, i stedet for et stel af rør. Det var meget hurtigere at samle et stel på denne måde, men til gengæld var det også sværere at reparere et eventuelt rustangreb.

          

Plaketten viser at motorcyklen oprindelig er købt hos cykelhandler Staugård på Kastanieallé i Sønderborg. Han solgte også Puch knallerter, og hvor har jeg mange gange trykket næsen flad mod   ruden og savlet, specielt over de lækre VZ 50 med twinsæde. Nåh, sådan én fik jeg heller aldrig! Øv.

Lukket kædekasse: dengang som nu et enormt plus. Nogen vil måske synes det ser lidt "Besset" ud, men det er da den eneste ordentlige måde at holde en kæde på.

                   

Todelt karburator. Er der nogen derude, der kan give mig en god forklaring på, hvad det skal gøre godt for?

Beholderen neden under sadlen er delt i to: én til luftfilter og én til oliebeholder. Erling bruger blyerstatning i benzinen. Maskinen er en éncylindret firtakter.

         

Flot tankemblem. Måske kan nogen give en forklaring på den specielle udformning?

                          

NSU var gode til at reklamere med deres titler som "Weltmeister", her for året 1953 i 125ccm og 250ccm klasserne.

Styrlås: godt til lange lige-ud-ture. Lyset skal tændes på kontakten på lygtehuset, men op- og nedblænding foregår på styrkontakten (som den opmærksomme seer har bemærket, ikke kan ses. Ham fotografen er desværre ikke hvad han har været!). 

 

Passagersæde med "hold-da-helt-fast-håndtag" (forhåbentlig er der forstærkninger i bagskærmen?),

Værktøjskasser og bagagebærer, en cykel med et fornemt udstyr. 

Og hvordan kører den så? Aldeles fint er ikke for meget sagt. Maskinen starter på 3. spark med lidt choker, og efter ganske kort tid spinder den derudaf "som en drøm". Erling bruger ikke snøfteren, men tipper karburatoren så den løber over.

Vil du vide mere om diverse produkter fra NSU-fabrikken, er www.nsuklub.dk et godt sted at begynde. Her kan man bl.a. læse om firmalogoets skiftende udseende gennem tiderne, se de forskellige biler og motorcykler som fabrikken har produceret, og meget mere. Vidste i f.eks. at NSU sidst i halvtredserne var verdens største motorcykelproducent?

Mange tak til Erling og konen for en hyggelig sludder på terassen i dejligt solskinsvejr. Vi ses derude når temperaturen er kommet op på "motorcykel-grader".

 

Mojn

Poul

Tilbage til forsiden