Forsiden

als-veteranklub.dk

 

         

                                                                                                                                                                                 

Sønderjysk er et herligt sprog. Måske det eneste, hvor man kan lave hele sætninger kun af vokaler,     som f.eks.: "U å æ ø u i æ å".

 

I sønderjylland har området omkring Als, med f.eks. stormen på Dybbøl Banke 1848-50 og igen 18. april 1864, været specielt hårdt ramt. I natten til den 29. juni 1864 lå, i umiddelbar nærhed af Sottrupskov, ca. 20.000 prøjsiske soldater i bivuak, for i de tidlige morgentimer at storme over til Arnkilsøre, som kan      ses i baggrunden på flere af billederne. En historie som de fleste kender til.

 

En Ford A er en herlig bil. Knap så gammel som ovenstående krige, men nok én som de fleste også har kendskab til på et eller andet plan. Hvor kunne være et mere historisk korrekt sted at teste, hvad man nok må betragte som én af de første, største og mest holdbare biler-succeser i historien overhovedet?

 

    

Månedens Køretøj

Maj 2010

Ford A 1929/1930 Tudor Sedan 

  

 

Og netop Sottrupskov er stedet, hvor vi er taget hen for at teste hele to biler. Dobbelt-testen er tænkt som en sammenligning mellem de to køretøjer og skal belyse "udviklingen". Ja, dengang var ordet slet ikke opfundet endnu. Man eksperimenterede sig frem og lyttede til kundernes klager, og byggede    dermed forbedringerne ind i pruduktionen undervejs. Der er faktisk langt flere forskelle end man tror!

 

 
Køretøjerne tilhører Hans (den grønne, fremover kaldet 1929), og Henrik (den brune, fremover kaldet 1930).

 
1929                                                           1930
Hans købte 1929 i maj 2008 af Ernst Nissen, Tønder, i restaureret tilstand, så han kunne deltage i Oldtimerløbet i Gråsten. Bilen er indregistreret første gang i Varde. 1930 købte Henrik i 1971 for sine konfirmationspenge! (ialt kr. 1477,-) af en dyrlæge i nærheden af Vejle. Bilen er oprindelig solgt af Ford i Roskilde. Henrik har selv restaureret bilen sammen med sin far, og maler Hansen i Ulkebøl stod for lakeringen. Det kalder jeg da for en god investering. 

                         
1929                                                                   1930
1929 har lavere torpedo (stykket mellem forruden og kølerhjælmen) end 1930. Der er også lidt forskel på dørene og på hængslernes placering. 1930 har ikke oplukkelig frontrude og heller ingen vinduesviskere! De ligger derhjemme et sted og desuden ser det jo ikke ud til regn forløbigt. Der er ellers eftermonteret en Bosch viskermotor.

 
1929                                                            1930
På 1929 sidder håndbremsen desværre lidt i vejen for speederen. Det problem er løst på 1930. Skal man starte, åbner man først for benzinhanen (til højre for håndbremsen) og trækker derefter i starteren (ved siden af). Der er tre gear, og der er godt med træk, selv helt nede fra lav hastighed i højgear. Det sørger 3200 ccm for. Til gengæld er det en god ting at planlægge lidt i god tid, hvornår man skal bremse (det er lettere hvis man er lidt synsk), idet bremserne ikke er hydrauliske men med stænger. 
 

 
1929                                                            1930
Tankmåleren har direkte forbindelse til tanken, der jo ligger lige ude foran, så måleren skvulper voldsomt op og ned inde bag glasset når man kører.

 
1929                                                            1930
1929 har 21" hjul og sorte lygtehuse, 1930 har 20" hjul og lygtehuse af rustfri stål. Begge dele formodes at være originalt. Køleren, der på begge er af rustfri stål, burde på 1929 vist være sort.

                         
1929                                                                   1930
Ikke den store forkel her.

 
1929                                                            1930
Der skal vist kun være lygte og bremselys i venstre side (nogle mener der kun har siddet et centralt placeret på/ved reservehjulet!). Bilernes belysning er selvfølgelig gennem tiden blevet tilpasset de gældende krav. Henrik mener at han til 1930 har de lygter liggende et sted, som oprindelig sad på da han købte bilen. Ka´ du så se at få dem monteret!! 

 
1929                                                            1929
Viseren på køleren fungerer lige som princippet i mors gamle trykkoger. Lyden af et Ford A horn kender og elsker vist alle.

 
1929                                                            1929
Herlige gamle holder og håndtag til motorhjælmen. Selv om det er en stor bil er der ingen bagagerum, så en udvendig bagagebærer er en nødvendighed.

                  
1929                                                            1929
De gamle afvisere fungerer fint takket være moderne relæer. Forvinduet kan ikke lukkes op (som det ellers kan originalt) p.g.a. viskermotoren der sidder i rammen. Oprindeligt var det vakuum-styret.

                        
1930                                                                   1930
Indtrækket mener Henrik er originalt.

  
1929                                                             1930
Over styrestangen på 1929 ses to sort bokse, der indeholder sikringer for alt elektrisk. Det er et 6-volts anlæg med + til stel (på begge). På 1929 er der monteret et 7-tands styrehus (kan selvfølgelig lige nøjagtigt ikke ses på billedet) der ikke er særligt let at justere, hvorimod der på 1930 er monteret et 2-tands styrehus, der er lettere at justere udefra med skruer.

  
1929                                                             1930
I 1929 er monteret et luftfilter. Dette er (selvfølgelig) ikke originalt. På 1930 var det oprindelige topstykke frostsprængt. Henrik købte et brugt et, men det viste sig at være skævt. Det 3. var ok.

 
1930                                                            1930
Den oprindelige salgsplakette fra Jørg. Ibsen i Roskilde (anbefaler selvfølgelig Castrol Motorolie - har du det på Henrik?). Over bundmåtten ses et varmeapparat! Det virker hele tiden. Om sommeren kan det selvfølgelig virke lidt varmt, men netop da er det ekstra godt for motoren, at kunne komme af med varmen. Gad vide hvad gamle Henry siger til de grønne pedaler? Måske er vi heldige, og han har ingen internet!

                 
1929                                                            1929
Som et kuriosum fortæller gutterne at 1928-modellen havde rødt rat! Ved rattet er der til højre håndgas, i midten lyskontakt og til venstre regulering for tænding (gad vide om jeg fik det rigtigt fortalt?). Der startes på lav tænding, senere ændres til høj tænding. Faktisk regulerer man lidt hele tiden, for at få "dyret" til at gå ordentligt. Jo flere folk den skal slæbe på, jo højere tænding.

  
1930                                                             1929
På 1930 ses der ovre til venstre på kølermasken et lille hul. Der skulle sidde en vire til håndgas ved brug af startsving.

Lyden som en Ford A laver kender de fleste. Jeg elsker den bare. Den er herlig.

Køreturen? Ja, der er ikke megen plads i kabinen til ben og skuldre, selv om bilen ser stor ud. Det skyldes nok de brede skærme. Men vi lægger voldsomt fra land i Hans´ grønne "lyn" og når hurtigt op i 3. gear (nok ca. ved 20km/timen). Der er ingen syncronisering, så den får med dobbelt udkobling og hele "svineriet". Det er rigtige sejtrækkere. Bare op i højgear, og så derudaf. Det vil sige omkring 60 - 70 km/timen, hvor de går bedst. På hjemturen er det Henriks "skat" der giver opvisning i hvordan den ged skal barberes. Man bliver helt øm i kæbemusklerne af alt det smileri!

Og hvordan oplevedes "udviklingen" så? Køretøjerne opleves mærkeligt nok som værende vidt forskellige. De kan faktisk ikke sammenlignes, selv om de ser ud til at være så godt som ens. Den ene ikke ringere end den anden - bare anderledes. Man skulle ikke tro det muligt, det er ikke sådan lige til at forklare, og det skal nok opleves, for at kunne forståes. Men fantastisk, det var det i hvert fald.

Tak for et par hyggelige timer. Til Henrik for kaffe og "Basser" (som han siger: vi skal jo hygge os, så længe vi kan - nok hele essensen i vores hobby!), og tak til Hans for øl/sodavand.

Tak for køreturen, gutter. En uforglemmelig oplevelse. Gad vide om min kone også må få en tur?

 

Mvh

Poul

 

 

Tilbage til forsiden