Forsiden

als-veteranklub.dk

 

         

 

"Else og Werner i Zephyren. Når man har haft den samme bil i over tre årtier, er der tale om ægte kærlighed. Ægteparret elsker deres gamle Ford Zephyr fra 65". Ja, sådan stod der engang at læse i Jyske Vestkysten, for Else, Werner og Ford'en har skam været i avisen, med billede og det hele! 

 

Månedens Køretøj
September 2010
Ford Zephyr 6  1965

 

Werner er gammel motorcrosskører og var med til at bygge Nybølbanen op. Han stoppede for ca. 10 år siden, for en BSA 500 kubik er en tung satan. Det gav "lange" arme.

"Husholdningen" råder desuden over to motorcykler, en BMW fra '53 og en Honda Goldwing med sidevogn fra´79. Honda'en bruges endnu flittigt (de har lige været til mc-træf på Lolland), trods det at de begge er i nærheden af 70!
Der er nødvendigvis også en nyere bil, for man må jo kun køre 6000 km om året i en veteranforsikret bil, og det kan man slet ikke nøjes med, når man hedder Else og Werner.

  

Zephyren er en gammel politibil fra Padborg. Den sorte nummerplade må, efter min mening, have siddet på helt fra bilen var ny. Senere er den solgt videre til en ældre mand, som solgte bilen til Axel (Auto-Jensen, Nordborg) fordi der kom diverse mislyde fra motoren.
Werner købte så bilen den 20.10.1976 for 2.300 kroner, komplet med mislyde og det hele. Ialt blev det til en udgift på ca. 6000 kroner med syn og hele "svineriet".
Da det viste sig at dynamoen var ok, søgte Werner fejlen med en blomsterpind som "lytteredskab". Det var remskiven der var galt med. Den består normalt af to halvdele der er nittet sammen. Nitterne var simpelthen knækket. Nye nitter i, og "skidtet" kørte igen som smurt!

                  

Zephyren er en engelsk Ford, og som det kan ses er det en sekscylindret. Spidse lygter og "halefinne" - bagskærme. Højeste mode.
En dag da Werner er kørt ind for at handle i Kvickly i Nordborg, kommer der en ældre mand (hed han Iversen og var fra Langesø?) og henvender sig, og spørger om det er Werner der ejer Zephyren. Han havde en pose stumper med (lister og lignende). Desuden kunne han fortælle, at han kun havde fået 600 kroner for bilen! Livet kan være hårdt.

   

Som det kan ses på billederne, har Else og Werner sat deres egen helt personlige præg på Zephyren.
Gamle emalje-nummerplader med Sønderborg-nummer. Nostalgi i højgear!

  

Zephyren er gennem årene passet godt og har til gengæld giver mange hyggestunder. Forhåbentlig er der mange flere i vente. Bilen har hidtil bestemt ikke været til salg, selv om den på det sidste driller lidt ved at tabe vand. 

     

Den brune kuffert indeholder alskens sager man ikke kan undvære på en rask lille udflugt. Det samme gør for øvrigt resten af bagagerummet! Nu da vi snakker om udflugt, så er Else altid leveringsdygtig i hjemmelavet kaffe, te, smørebrød, kage og hvad der ellers hører sig til en god udflugt. Man får hurtigt det indtryk at Werner lever og har det godt.

  

Den originale motor (der havde kørt over 350.000 km) er skiftet med én der nu har kørt 113.000 km.
Det gamle stelnummer, der var skrevet i en lille plade, har Toldvæsenet den 9.7.1996 givet lov til at flytte. Tårnet det sad i, var helt rustet væk. Nu sidder det (se højre billede) hugget ind i en ny plade. Og det kostede ikke en gang noget! Hvornår har jeg sidst hørt, at der var noget gratis at få ved Toldvæsenet?

  

Det originale forsæde var et bænksæde, men det er skiftet ud med mere komfortable enkeltsæder fra en VW, med understel fra en Volvo. De fire døre er skiftet (farven på beklædningen passer ikke, som det kan ses). Else måtte nemlig til sidst sidde med tæppe på fordi det sneede ind, og det duede ikke rigtigt i længden.

           

Sidste år er der blevet investeret i en campingvogn, for Else og Werner har indtil nu ligget i telt, men det er blevet for anstrengende for de gamle knogler. Bilen må slæbe 1075kg med bremser, og 600kg uden, så det er ikke noget problem. Og med både bremseforstærker og hydraulisk kobling, bliver det til nogle dejlige ture i den komfortable rejsevogn.

BMW'en er nyrenoveret og køreklar. Den har, monteret med varesidevogn, belæsset med en BSA Goldstar, transporteret Werner rundt til mange crossløb i hele danmark. Nu da Ford'en midlertidigt er sat ud af spillet, går Werner og overvejer at få BMW'en ud at køre. Man kan tydeligt mærke på ham, at der nødvendigvis skal ske noget!

Klubben håber på at helbreddet holder længe endnu, og at det bliver til mange gode ture fremover.

Tak for sludderen og kaffen. Måske det ligefrem kan blive til en køretur, når først vandet ikke løber lige igennem mere. Det kunne da være sjovt.

Mojn

Poul

 

Tilbage til forsiden