Klubben for alle veterankøretøjsejere og -interesserede.




2. Vinter arrangement - 6. november 2012 kl. 19:00

Ved È-kleinbahn Oksbølvej 15, 6430 Nordborg.


Det var spændende at se hvor langt medlemmerne var kommet med deres projekter. Fra forside billedet, som er fra sidste år, kan vi se at hele vognen er monteret med brædder og malet udvendig. Vognhjulene er blevet støbt, malet og afdrejet.

Knud Skov Rasmussen fortalte endnu engang om deres nuværende og fremtidige projekter.

__________________________________________________________________________________________

Beretning af Kurt Winther Christensen


Oprindelige indbydelse fra Poul Mathiesen

”Ta’ ud og se med” - Als-veteranklub

Søndag den 17.6. 2012

”Foto-orienteringsløb” kl. 12.30 – 15.00

Kaffe og kage på Violvej 1, Sønderborg, kl. 15.00 - ?

Nej, vi skal ikke "ud og se med DSB". Til gengæld skal vi ud og se på DSB (m. m.).

Meningen er, at I skal ud og fotografere de sidste ”spor” efter ”Amtsbanen” og ”Mommarkbanen” (DSB), samt søge efter gamle billeder af, effekter fra, eller historier om banerne, der dominerede Als fra 1898 – 1962



Interessen for Jernbanen på Als er vokset, efterhånden som jeg er kommet ud og snakke med forskellige folk.

Efter at prøvet på at rydde op i kælderen, fandt jeg hæftet om "Sønderjyske Jernbaner" som jeg havde arvet efter min Far.

Den kan de få på Lokalhistorisk arkiv i Guderup tænkte jeg !!!!!! Naajjhh..... den skal Poul da have.

Tænke. .tænke... måske har Lokalhistorisk arkiv, noget om jernbanen på Als. Som sagt så gjort.

På Lokalhistorisk arkiv havde de selvfølgelig noget om dette. Årsskriftet fra 2011 måtte jeg da gerne få, der var alligevel en fejl i siderne.

I årsskriftet står der noget om Jernbanen på Als.

Noget om Sommerminder på Als og andet.

Om Sommerminder på Als, drejer det sig om Agnes og Harald Sloth-Møller som er på besøg fra København. Da Agnes trådte ind i toget blev der helt stille, Soldaterne der sad der, troede at hun måske var spion, men da hun først "åbnede op" kom der gang i "æ - jughelkårre".

Agnes var kunstner, og en dag hun var gået ned til Fjordmose blev der et forfærdeligt vejr, med torden og lyn. Ligeså hurtigt at uvejret kom, forsvandt det også. Agnes fik malet et billede, som efter sigende skulle hænge på Sønderborg Slot.


Guderup Station blev bygget et stykke udenfor Guderup, overfor Mejeriet. Dygtige og forudseende Håndværkere forstod at udnytte dette, og byggede nogle store Villaer på Storegade, Nørregade og Søndergade, og "E´nystad" var opstået. "E´nystad" kom senere til at hedde Guderup, og det gamle Guderup blev naturligvis til Gl. Guderup. På billedet fra 1949 kan jeg se vores parcelhusgrund på en mark.

.....og ....og.....snakken gik på Lokalhistorisk arkiv.... Nåede man ikke toget i Guderup, så kunne man i rask gang gå til Ketting. Toget skulle jo først en tur over Elstrup, Hundslev-Notmark, Asserballe Station inden det nåede Ketting, og indimellem skulle der passagerer og gods med. Togets hastighed var ikke højere end 30 - 40 km/t.











































Min barndomsoplevelse af toget:

Folkene på Lokalhistorisk arkiv, spørger om jeg kan huske Toget.

Ja.ja... Da jeg som barn boede i Lambjergskov, gik vi på Jernbaneskinnerne fra omkring Paradisgård ved Hørup til Vollerup..... hvor nogle jernbanefolk sagde at vi hellere måtte forlade skinnerne for der kom snart et tog...... nåhh. ..... vi havde da ellers lyttet til skinnerne, for at høre om der kom tog..... Og pludselig kom der et TOG..... (for sa.... hvor var det stort og larmende)... min alder må have været omkring 6 - 7 år.

....og engang i (1960 - 1962) da vi var med vores forældre i bil (Ford Customline 1954) på Jernbanegade mødte vi toget midt på vejen..... Gaden var fyldt med biler og vi kunne ikke komme ind til siden.... så vi "stod ansigt til ansigt" til toget :-(


Lokalhistorisk snak:

Den ene mand, Lokalhistorisk arkiv, kunne så fortælle at dengang der skulle flere skæver på banen. Skæverne var så tunge at der skulle tog i begge ender af stammen. Da de kom op på Jernbanegade mødte de en Lastbil "ansigt til ansigt". Forreste Lokomotiv fløjtede som et signal til at bageste Lokomotiv skulle stoppe...... men.... men..... bageste Lokomotiv troede at der skulle mere "kul på". Jo mere forreste Lokomotiv fløjtede... jo mere "kul på" fik det bageste Lokomotiv......... resultatet blev at Lastbilen blev skubbet ind i et butiksvindue :-(


Stevning:

Good´s Gårdbutik i Stevning: ”Hej Ruth.. kender du noget til jernbane forløbet her i Stevning”

Ruth.: ”Nej…. Á æ slet it he fra omegn…. Á komme op fra e land a”…..???? Efter en længere snak, kunne hun nu alligevel godt fortælle hvor Stations bygningen ligger, og hvor banen fortsatte til Svenstrup.


Svenstrup:

Tilfældigt mødte jeg en mand fra Svenstrup, som manglede at få sin bil lavet. Kom om til mig idag, så ordner vi den. Kadett´en stod i garagen, Kjeld spørger: "kommer den nogensinde ud" !!!!!

Jahh..da..... Den 5. juni var vi ude og se Naturmælk i Broderup..... og....og.....så gik snakken...... der havde han da været ude mange gange for at købe ost... når han kørte forbi i Lastbil. På søndag skal vi ud og se på Jernbanen på Als, og herefter ud til Poul..... og.... og..... snakken gik....... På gården som Kjeld havde boet på som barn, sagde de altid: "Vi går ud i marken ad banen"...... Kjeld fortalte mig hvor resterne af banen var og Lisbeth og mig tog ud for at tage nogle billeder i Svenstrup.




Nedenstående billeder er af Poul Mathiesen

Se mere på:

http://als-veteranklub.dk/Jernbanepaaals%20.html

eller under Beretninger 2012

Goethesgade - Sønderborg

Strandvej - Sønderborg